Aikuisten liikuntaryhmien tuntikuvaukset

Asahi-jooga on mielen ja kehon yhteistyötä korostava harjoitus. Liikkeet tehdään rauhallisen hengityksen tahtiin erityisesti niska-hartia seudun ja selän alueen vaivat ja niiden ennaltaehkäisy huomioiden. Jogan eri asennot eli asanat tulevat tutuksi ja niiden toteutuksessa huomioidaan iän mukanaan tuomat rajoitteet.

FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä kehonhuolto-menetelmä. FasciaMethod  koostuu liikkuvuusharjoittelusta, täsmävenyttelystä kireille lihaksille, liikehallintaharjoittelusta ja turvallisesta faskiakäsittelystä pallolla. Harjoittelu on rauhallista, laaja-alaista, täysiä nivelten liikeratoja hyödyntävää.

Foam roller & venyttely -tunnilla on välineenä on putkirulla, jonka avulla käymme kehon kireyksiä läpi. Voit ottaa mukaan oman rullan tai lainata VuoKun rullaa. Tuntien tavoitteena on liikkuvuuden ja kehotietoisuuden lisääminen sekä hyvä olo! Tunti sopii kaikille.

Jooga on kehon ja mielen terapiaa ja rentoutumista, missä keho, mieli sekä hengitys liittyvät toisiinsa. Se on kiireettömyyden tavoittelua sekä löytöretkeä itseensä. Joogaharjoituksissa lisätään kehotietoisuutta ja opitaan läsnäolon ja olemisen taitoa. Harjoitukset vahvistavat ja lisäävät liikkuvuutta kireissä lihaksissa sekä lisäävät liikelaajuutta nivelissä.

Kehonhuolto -tunneilla huolletaan kehoa eri tavoin ja välinein. Tuntien sisältö vaihtelee toiminnallisesta ja dynaamisesta venyttelystä rentoutumiseen. Myös ryhmän toiveet huomioidaan tuntien suunnittelussa.

Kevytjumppa on monipuolista perusjumppaa, joka sisältää lihashuoltoa, venyttelyä, liikkuvuus- ja rentousharjoituksia. Tavoitteena on peruskunnon säilyttäminen ja hyvä olo. Sopii varttuneemmillekin. Tule mukaan, vaikka edellisestä jumppakerrasta olisi kulunut jo useampi vuosi.

Kuntocircuitissa treenataan kiertoharjoitteluna monipuolisesti eri lihasryhmiä. Tunnin alussa on alkulämmittely ja lopussa loppuverryttely. Tunneilla käytetään mm. kahvakuulia, oman kehon painoa, irtopainoja ja kuminauhoja. Sopii kaikenkuntoisille naisille ja miehille.

Kuntonyrkkeilyssä tehdään harjoituksia sekä itsenäisesti että parin kanssa. Tunnilla koko vartalo saa liikettä ja erityisesti niska-hartiaseutu. Vartalonhallinta kehittyy ja kaloreita palaa. Tehdään lisäksi monipuolisia lihaskuntoharjoituksia kehonpainolla ja lopuksi venytellään. Tunti sopii miehille sekä naisille ja myös nuorille!

Lenkkitreeni on reipas porukan lenkki, jonka aikana treenataan myös lihaskuntoa. Aluksi alkuverryttely VuoKu-talon pihalla, josta lähdetään lenkkeilemään Paasisaloon tai muualle lähialueelle. Lenkin lomassa on lihaskunto-osuus ja lopuksi palataan loppuverryttelyyn VuoKu-talolle.

Lihaskuntojumppa 75 min sisältää helpon alkulämmittelyn, monipuolista lihaskunto-harjoittelua, sekä loppuvenyttelyn. Tunneilla käytetään oman kehon painoa, sekä käsipainoja, step-lautoja, kuminauhoja ja keppejä. Tunti sopii sekä aloittelijoille että kokeneille liikkujille. Tunti kehittää lihasten voimaa ja kestävyyttä, sekä aerobista kuntoa, kehonhallintaa ja liikkuvuutta.

Miesten sähly - Alussa lämmittely pallotellen ja sitten pelataan tosissaan, mutta kuitenkin hyvällä mielellä. Oma maila mukaan!

Naisten sähly - Sählyä kannustavassa ja leppoisassa seurassa aikuisille naisille ja yli 13-vuotiaille nuorille naisille. Ei edellytä aikaisempaa pelikokemusta. Oma maila mukaan. Rohkeasti mukaan pelaamaan!

Ukkojumpassa on ensin alkulämmittely, sitten tehdään lihaskuntoliikkeitä ja lopuksi venytellään. Mukaan voivat tulla laihat ja lihavat, kaikenikäiset ja -kuntoiset miehet. Jokainen liikkuu oman kuntonsa mukaan.

Äijäpuntti on koko kropalle suunnattu treeni, jossa kuntoillaan oman tason mukaan miesporukalla. Tuntien tavoitteena on lihaskunnon kohentaminen ja rento meininki.

LAVIS-lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. 

Lavis & Tanssitreeni -tunneilla tanssitaan eri tanssilajeja kotimaisen ja kansainvälisen musiikin tahtiin. Tanssiaskeleiden lomassa tehdään myös lihaskuntoliikkeitä. Tansseina mm. salsa, samba, valssi, tango, reggaeton ja cumbia, kukin omalla tyylillään. Tärkeintä on tanssin ilo!

Tanssitreeni -tunnilla pääset musiikin ja tanssilajien kautta vaikka maailman ympäri! Tunneilla tutustutaan eri tanssilaleihin ja kukin tanssii omalla tyylillään. Tärkeintä on hyvä meininki ja tanssin ilo! Luvassa mm. lattareita, funkya, itämaista tunnelmaa, rokkia, kotimaisia hittejä sekä tehokas lihaskunto-osuus. Lopputunnista lyhyet venyttelyt.

Ikinuorten pilateksen avulla vapautat kehosi kireyksistä ja vahvistat ryhtiä ylläpitäviä lihaksia. Tunneilla huolletaan lihaksia ja harjoitetaan syviä lihaksia rauhalliseen tahtiin. Tuntien tavoitteena on kehonhallinnan ja liikkuvuuden parantaminen. Liikkeitä sovelletaan ryhmän tason mukaan huomioiden ikääntymisen tuomat muutokset ja jokaisen yksilöllinen tilanne.

Ikinuorten sulkapalloa pelataan varttuneessa seurassa. Tunneilla ei ole ohjaajaa, mutta tarvittaessa vastuuhenkilö auttaa alkuun. Peliaikaa on klo 12-14, voit tulla mukaan liukuvasti oman aikataulusi mukaan. Oma maila mukaan!

Ikinuorten tuolijumppa on lihaskuntoa kohentavaa ja ylläpitävää liikuntaa, joka sopii kaikille myös vähän liikuntaa harrastaneille sekä reumaatikoille tai muille niveloireisille.

Ikinuorten tuolitanssi on reipas tanssillinen tuolijumppa. Tunneilla liikutaan musiikin tahtiin ja tehdään sovelletusti eri tanssilajien askeleita tuolilla istuen. 

Ikinuorten venyttely -tuntien tavoitteena on kehittää koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Lempeän ja kokonaisvaltaisen venyttelyn avulla avataan liikeratoja ja torjutaan ikääntymiseen liittyviä vaivoja. Tunneilla soi rauhallinen ja liikkeitä inspiroiva musiikki. Hyvinvointia mielelle ja keholle!

SenioriLavis® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja ilman paria. SenioriLavis-tunnilla askeleet ovat helppoja ja liikkeissä otetaan huomioon iän mukanaan tuomat rajoitteet. Ohjaaja antaa vaihtoehtoja esim. hyppyjen tilalle. Jokainen liikkuu omalla taidollaan ja tyylillään.